Broadway Jegyiroda
Jegyiroda:
1075 Bp. Károly krt. 21.
Tel: 06 1 780-07-80 Nyitva: H-P: 10-18

Jegyvásárlás

Program


Brahms-sorozat - II. hangverseny
3

Brahms-sorozat - II. hangverseny

Műsoron Johannes Brahms

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2022. február 8. kedd, 19:30

BRAHMS-SOROZAT – II. HANGVERSENY

Műsor:
Brahms: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 19.
Brahms: I. (c-moll) szimfónia, op. 68.

Közreműködik:
Fejérvári Zoltán – zongora
Kodály Filharmonikusok Debrecen

Vezényel: Kollár Imre

Brahms első zongoraversenyének gyökerei a XIX. század ötvenes éveire nyúlnak vissza, amikor a szerző egy d-moll hangnemű kétzongorás mű komponálásához kezdett hozzá. Hamarosan felismerte azonban, hogy művészi mondanivalójának kifejtése más kereteket igényel, így végül a versenymű műfaját választotta. Ötven percet meghaladó terjedelmével, Beethovenre utaló zenekarkezelésével azonban a darab eltér a romantikus repertoár kedvelt zongoraversenyeitől. Minden bizonnyal erős hatást gyakorolt a zeneszerzőre a Schumann házaspárral ez időben kötött barátsága is. A középső, Adagio tétel valószínűleg Clara gyengéd portréja, de a pályatárs Robert Schumann öngyilkossági kísérletének hatása is tükröződik Brahms partitúrájában. Méretei ellenére is a hagyományos háromtételes szerkezetet követi a zeneszerző. Lemond azonban az öncélú csillogásról, a zongoraszóló sokkal inkább a befelé fordulást és az elmélkedést tükrözi. Már a d-moll tonalitás is mély mondanivalót sejtet, nem véletlen, hogy Mozart Requiemje, Beethoven Kilencedikje és Schubert egyik legismertebb vonósnégyese (A halál és a lányka) is ebben a hangnemben íródott.

Az op. 68-as, I. c-moll szimfónia vázlatai 1854-ből származnak. Komponálása az utolsó simításokig huszonegy évet vett igénybe, bemutatója 1876. novemberében zajlott le Karlsruhéban. 1868 táján lehetett, amikor Brahms kialakította szimfóniájának végleges szerkezetét. A darab bécsi előadását követő értékelésében a híres zenekritikus, Eduard Hanslick felrótta, hogy Brahms meglehetősen erősen támaszkodott a beethoveni hagyományokra. A szimfónia negyedik tételének vonós dallamát például feltűnően hasonlatosnak érezte Beethoven IX. szimfóniájának Örömódájához. Hans von Bülow német karmester és zongoraművész pedig egyenesen „Beethoven Tizedikjének” nevezte Brahms I. szimfóniáját. A kritikusok végül is megbékéltek, sőt dicshimnuszokat zengtek. „Brahms új szimfóniája olyasvalami, amire a nemzet büszke lehet, mely a mély élvezet és a gyümölcsöző tanulmányozás kimeríthetetlen forrása.” Ezek az értékelések máig érvényesek, hiszen az I. c-moll szimfóniával Brahms végleg biztosította helyét a legnagyobb zeneszerzők sorában. Ahogyan többi három szimfóniájának esetében, az I. szimfóniában is az első és az utolsó tételben fejti ki fő mondanivalóját. Egy lassú bevezető határozza meg azt a komor, drámai hangulatot, amely a lendületes nyitóételt végig jellemzi. A második tétel nyugodt – némileg Schumannt idéző – közjáték, amelyben alig van kontrasztos drámaiság. Bár a harmadik tétel nem igazán fergeteges scherzo, mégis friss, könnyedebb levegőt biztosít az előzmények ellensúlyozására. A komoly, a megbékélést és a győzelem érzését hordozó zárótétel felemelő kódával ér véget, mely Brahms egyedülálló művészetének ékes bizonyítéka.

– baljos –

Fejérvári Zoltán a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában Kékesi Judit és Csalog Gábor növendéke volt, majd 2005-től a Zeneakadémián Kemenes András, Várjon Dénes, Wagner Rita és Gulyás Márta vezetésével végzett tanulmányokat. 2006-tól 2008-ig a madridi Zsófia Királynő Zeneakadémia ösztöndíjas hallgatójaként Dmitrij Baskirov osztályába járt. Itthon 2011-ben szerzett kitüntetéses diplomát. Több nemzetközi verseny díjazottja: megnyerte a Montréali Nemzetközi Zongoraversenyt és a cantù-i Nemzetközi Zongoraversenyt, valamint második díjat kapott a James Mottram Nemzetközi Zongoraversenyen az Egyesült Királyságban és a Ricard Vines Nemzetközi Zongoraversenyen Spanyolországban. Számos nemzetközi zenei fesztivál és workshop résztvevője. Koncertjei során olyan nagyhírű muzsikusokkal dolgozott együtt, mint Kocsis Zoltán, Fischer Iván, Vashegyi György, Gary Hoffman, Zakhar Bron, Frans Helmerson, Ivan Monighetti, Keller András és Rohmann Imre. 2013-ban elnyerte a Liszt Társaság „Grand Prix du Disque” hanglemez nagydíját. 2019-ben megjelent Janáček című szólólemezét a Gramophone magazin méltatta. A 2021-es tanévtől a bázeli székhelyű Északnyugat-Svájci Szakfőiskola klasszikus zenei tanszékének oktatója.

Ajánlatunk


Isten eljön hozzánk, mert nagyon sok mondanivalója van. Megosztja gondolatait az elmúlt néhány tízezer év történéseiről és tapasztalatairól, válaszol az időközben felmerült kérdésekre és bemutatja a projekt fejlesztésének további lépcsőit.

Az előadás a műfajtól megszokott módon nincs híján humornak, játékosságnak, A mosoly országa a kibékíthetetlen világnézeti ellentétek, kulturális és társadalmi különbségek komoly kérdéseit járja körül, és ez a világ első operettje, mely nem vidám végkifejlettel zárul.

A Müpa-beli koncerten balladák és tempósabb dalok, a legnagyobb slágerek közül huszonnégy szám csendül fel, ahogy eddig még soha: akusztikus, kamarazenei átiratban, két vokalista, zongora, hegedű, cselló és fuvola kíséretével.

Ajánló


A Jazz Side Story első kiadása 2018-ban egymást követően kétszer megtöltötte a Fesztivál Színházat. Szőke Nikoletta, Gájer Bálint és zenésztársaik…

WOLFGANG AMADEUS MOZART: G-dúr szimfónia, K. 318 JOHANN NEPOMUK HUMMEL: a-moll zongoraverseny, op. 85 *** JOSEPH HAYDN: 39. (g-moll) szimfónia,…

A belga jazzélet színe-java mutatkozik be ezen a kétrészes estén. Hazája vezető big bandje, a Brussels Jazz Orchestra, legkiemelkedőbb gitárosa,…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!