Giuseppe Verdi: NABUCCO
operabemutató
2025. július 24., csütörtök 20:00 (esőnap: július 25.)
2025. július 26., szombat 20:00 (esőnap: július 27.)
Margitszigeti Szabadtéri Színpad
Ki ne ismerné a „Va, pensiero...” kezdetű kórusrészletet a Nabucco című operából?
A feleségét és két gyermekét eltemető, élete mélypontján lévő 29 éves szerzőt a legenda szerint ez a mondat ihlette az Itália második himnuszává vált kórusmű és a bibliai tárgyú opera megírására. A babiloni fogságban szenvedő zsidók és a magát istennek kikiáltó Nabucco történetében az osztrák elnyomás alatt élő olaszok magukra ismertek. Az opera Itália szerte gyorsan népszerű lett, sőt az egész világon a szabadságharc szimbólumává vált.
A milánói Scalában 1842-ben bemutatott darab Verdi számára nem csak a világhírt hozta meg, hanem az Abigélt éneklő Guiseppina Strepponi szoprán énekesnőben élete párját is megtalálta.
A Nabucco cselekménye két szálon fut, az egyik Nabukodonozor babiloni király megőrülését és csodálatos gyógyulását beszéli el, a másik a zsidó nép babiloni fogságát. A Nabucco a kontinens legjelentősebb dalszínházaiban hamar műsorra került, s Amerikában is bemutatták. A magyarországi premier 1847 januárjában volt a Nemzeti Színházban.
Anastasia Bartoli drámai szoprán az olasz és az európai operaszíntér feltörekvő csillaga énekli Abigél, rabszolganő, Nabucco legidősebb lányának szerepét. Egy interjú során arról kérdezték a 34 éves szopránt, hogy melyik operahőssel találkozna szívesen, melyre a válasza Attila volt. A kedvenc zeneszerzője pedig Verdi. Meg tudjuk érteni a választását. Hogy Attilával a Hunnal találkozik-e, ez még rejtély, de az már biztos, hogy találkozik a milánói Scalaban Attilát alakító, kolozsvári születésű Gerge Peteán-nal, aki korunk egyik legkeresettebb Verdi-baritonja. Petean rendszeresen fellép a legfontosabb nemzetközi operaszínpadokon, mint például a Bécsi Állami Operaház, a Covent Garden Királyi Balett és Opera, a Zürichi Opera, a Gran Teatre del Liceu, a Bajor Állami Opera, a Metropolitan Opera, a Deutsche Oper Berlin, a Drezdai Semperoper, a Teatro Real Madrid.
Várjuk, hogy a két nagyszerű énekes újra egy színpadon álljon, és különösen várjuk Anastasia bemutatkozását Budapesten, aki már számos operaházban elbűvölte a közönséget. Abigél viharos érzéseit, a megalázott nő érzelmi hullámvasutazását a düh tetőfokaitól a lesújtottság mélységein át a hatolom vágyig egy olyan fantasztikus énekesnő tolmácsolja, aki nemcsak a hangterjedelemi határait, de a fizikai határait is feszegeti, mivel versenyszerűen ejtőernyőzött Veronában.