Broadway Jegyiroda
Jegyiroda:
1075 Bp. Károly krt. 21.
Tel: 06 1 780-07-80 Nyitva: H-P: 10-18

Jegyvásárlás

Program


Koncert a Zene Világnapján
3

Koncert a Zene Világnapján

Műsor:
Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny
Csajkovszkij: VI. szimfónia

KONCERT A ZENE VILÁGNAPJÁN

Közreműködik:
Kállai Ernő – Junior Prima díjas hegedűművész
Kodály Filharmonikusok Debrecen
Vezényel: Kollár Imre

Akadnak zeneszerzők, akiknek művészetét az egyes korokban különbözőképpen értékelték. Pjotr Iljics Csajkovszkij is ebbe a körbe tartozik, hiszen darabjait még hatvan-hetven évvel ezelőtt sokan hatásosnak és dallamosnak, ámde kissé bombasztikusnak ítélték. Mára szerencsésen helyrebillent ez az értékrend, és a tragikus sorsú orosz mester elfoglalhatta helyét a legjelentősebb alkotók között. Ha végigtekintünk életművén, hamar kiderül, hogy szinte valamennyi műfajban remekműveket alkotott. Operái, balettjei, szimfóniái, versenyművei éppúgy a hangverseny-repertoár részei, mint kamarazenenéje, vokális művei vagy egyéb hangszeres alkotásai.

D-dúr hegedűversenye a hangszer irodalmának egyik legtöbbet játszott remeke. 1878-ban a Genfi-tó mellett vakációzva vetette papírra, ahol súlyos magánéleti gondjai miatt keresett megnyugvást. A darab eredetileg a kor nagy hegedűs egyéniségének, a veszprémi születésű Auer Lipótnak szólt. Auer azonban fanyalogva fogadta a versenyművet, melyet végül aztán Adolf Brodsky mutatott be közönség előtt. Később Auer megbánta óvatosságát, olyannyira, hogy a partitúra nyomtatásra történő előkészítését is ő végezte. A D-dúr hegedűverseny ragyogóan ötvözi az európai versenymű-hagyomány erényeit a szláv nemzeti hangvétellel. Tételei, témái megkapóan dallamosak, mesteri kézzel formáltak és színesen hangszereltek. A szólista számára egyszerre kínálja az érzelmi-zenei kitárulkozás lehetőségét a magasrendű virtuozitás igényével. Súlyában, terjedelmében az alapvetően férfias Allegro moderato nyitótétel a meghatározó, témáinak feldolgozása a bécsi hagyományokon nyugszik. Középen a Canzonetta címet viselő, szlávosan mélabús, éneklő tétel áll, melynek címe itáliai élményekre is utal. Feloldásként, megállás nélkül – attacca – tör ki az ellenállhatatlan finálé, mely két, egymással ellentétes tánckaraktert dolgoz fel. Az egyik kirobbanóan szilaj, a másik visszafogott, lépegető jellegű zenei anyag, melyeket rondó jelleggel alkalmaz a zeneszerző.

A szimfóniákat jelentős számban alkotó zeneszerzők – mint például Haydn, Mozart és Beethoven – egyes darabjainak játszottsága általában különböző. Vannak köztük gyakrabban és ritkábban műsorra tűzött opuszok is, noha zenei értékeik gyakran azonosak. Csajkovszkij esetében is hasonló a helyzet. Hat, a Manfréddel együtt összesen hét szimfóniája közül a három utolsó sorszámú, a Negyedik, az Ötödik és a Hatodik a legjátszottabb. Ezek a boldogság keresésének útját álló sors és a végzet problematikáját jelenítik meg. Mindhárom szimfónia ennek a gondolatkörnek kifejtése, amint arról a szerzőnek pártfogójához, Nagyezsda Meck asszonyhoz írott sorai is tanúskodnak. A VI. „Patetikus” jelzőt is hordozó nagyszabású mű tulajdonképpen Csajkovszkij hattyúdala, pályájának végső állomása. Ennek ellenére szerzője számos újítást is alkalmaz, elsősorban formai tekintetben. Három, alapvetően lendületes, gyors tételt követően a darab fináléja súlyos, tépelődő adagio muzsika, mely mélységes fájdalmat tükröz. Első tételét, melyet lassú bevezető indít, néhány nap alatt vetette papírra a szerző. Másodikként keringőt hallunk, mely nem a szokásos ¾-es metrumú, hanem 5/4-ben szólal meg. Harmadik tétele intenzív, erőteljes induló zene, melynek hatásos lezárása gyakran megtéveszti a hallgatót, mert akár a teljes mű lezárása is lehetne. De ez után szólal meg a fájdalmas Adagio lamentoso, melyben sokak szerint Csajkovszkij saját halálát írta meg, elsiratva nehéz, csalódásokkal teli életét.
– baljos –
 
Kállai Ernő:

Sokoldalú hegedűművész, aki egyaránt szerepel szólistaként, kamarazenészként és koncertmesterként. Az egyik legnagyobb tekintélyű zenei lap, a The Strad „kifinomult és elegáns” játékát dicséri.
12 évesen nyert felvételt a Liszt Ferenc Zeneakadémia Különleges Tehetségű Gyermekek osztályába, majd 2006-ban teljes ösztöndíjat kapott a New York-i Juilliard Egyetemre, ahol Itzhak Perlman tanítványaként Bachelor és Master diplomát szerzett.
Elkötelezett kamarazenészként együtt koncertezett a világhírű hegedűművésszel, Itzhak Perlmannal és a Perlman Music Program tagjaival. Többször játszott a Magyar Rádió és Televízió, a France Musique és a New York- i WQXR klasszikus zenei rádió adásain, 2014-ben a Hungaroton kiadásában Mozart Szonáták lemeze jelent meg. 2015-től a Kállai Vonósnégyes primáriusa, 2016-tól a Magyar Állami Operaház koncertmestere.
2008-ban a Carnegie Hall Stern Auditóriumában szólistaként a Juilliard Zenekarral debütált. 2011-ben a New York-i Filharmonikusok kíséretével mutatkozott be, majd olyan nagy múltú helyszíneken is játszott, mint a párizsi Louvre Auditorium, a madridi Teatro Real, a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum, az Avery Fisher Hall, az Alice Tully Hall, a chicagói Symphony Hall, a Liszt Ferenc Zeneakadémia, a Vigadó vagy a Művészetek Palotája. Koncertezett szerte Amerikában, Kanadában, Mexikóban, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Oroszországban és Svédországban.

Díjak, ösztöndíjak:
Cziffra Fesztivál Tehetség Díj, 2017
Fischer Annie-ösztöndíj, 2016
Nemzet Fiatal Tehetségeiért Ösztöndíj, 2016
Weiner Leó Országos Kamarazene Verseny (Kállai Vonósnégyes) – 1. díj, 2016
Societa Umanitarita Nemzetközi Zenei Verseny, Milánó (Kállai Vonósnégyes) – 2. díj, 2015
Junior Prima díj, 2012
Nemzetközi Szigeti József Hegedű és Brácsaverseny – 2. díj, közönségdíj, 2012
Alexander & Buono Nemzetközi Vonósverseny, New York – 1. díj, 2011
Carl Flesch Nemzetközi Hegedűverseny – 1. díj, 2008
Juilliard Concerto Competition, New York – 1. díj, 2008
Salon de Virtuosi Ösztöndíj, New York, 2007
Nemzetközi Sarasate Hegedűverseny, Pamplona – Különdíj, 2005
Semmeringi Kodály Verseny, Ausztria – 1. díj, 2004
Semmering- Bécsi Klasszikus Verseny, Ausztria – 1. díj, 2004
Országos Zathureczky Hegedűverseny – 1. díj, 1998 és 2003

A hangverseny az Orosz Zenei Fesztivál keretében valósul meg.

Ajánló


A minap azt vágta a fejemhez valaki, hogy én egy moral insanity vagyok. Ez bizony elég rosszul esett, de aztán…

Claude Magnier legendás bohózatában Louis de Funès 13 év alatt több mint hatszázszor játszotta Barnier szerepét – amit filmen később…

Kukorica Jancsi és Iluska megindító szerelmi története, a csodás, magyar népmesei motívumokban bővelkedő daljáték, mely híven követi az eredeti művet…