KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLATOK a METTRIN előadásához:
Szállásajánlat – Tó Wellness Hotel*** Bánk
Foglaljon wellness pihenést mindössze 300 méterre a METTRIN helyszínétől! Szobafoglalása tartalmazza a METTRIN programjegyet, a wellness használatát és a reggelit is.
További információ és foglalás ide kattintva.
Különbusz-jegy – Budapest ↔ Bánk
Utazzon kényelmesen különbusszal, amely Budapestről, a Hősök teréről indul Bánkra és vissza is szállítja Önt az előadást követően. Az érkezéskor welcome ital várja.
További információ ide kattintva.
--- ENGLISH BELOW ---
Nemzetközi program (Románia, Amerikai Egyesült Államok)
TRANSYLVANIAN DANCE - Lucian Ban és Mat Maneri multimediális jazzkoncertje
A 2026-os jazz világnapja alkalmából két világklasszis jazz-zenész virtuóz játékával örvendezteti meg közönségét a METTRIN. Lucian Ban és Mat Maneri Bartók-gyűjtésekből összeállított TRANSYLVANIAN DANCE/ERDÉLYI TÁNC című multimediális koncertje (video design: Alin Rotariu) ebben a formában először lesz látható Magyarországon, Művészeti Központunkban. A 2024-es év legjobb albumának választott különleges zenei anyagot Georges Tonla Briquet, a JazzHalo szakírója így jellemzi: „Minden tekintetben rendkívüli kiadvány - a TRANSYLVANIAN DANCE szinte metafizikai élményt garantál. Nem egészen népzene. Nem egészen nyugati klasszikus zene. Nem egészen jazz. Lényegében emberi zene, és ez az, ami olyan gyönyörűvé teszi.”
Az erdélyi zene európai kulturális olvasztótégelyt tükröz egy olyan régióban, ahol románok, magyarok, németek, szerbek, szlovákok, cigányok és más nemzetiségek élnek. Bartók minden tőle telhetőt megtett, hogy a népzenét átírva hűen visszaadja az általa vizsgált kultúrák hangjait, de munkáját kétségtelenül formálták saját tapasztalatai is, amelyeket a nyugati zeneszerzők, Bach, Wagner, Schumann, Brahms és Strauss műveinek tanulmányozása során szerzett. A népzene és a nyugati klasszikus zene közötti kapcsolatok feltárásával, mindkettő iránti tiszteletét kifejezve Bartók széles keretet biztosított a romániai születésű, New Yorkban élő zongorista, Lucian Ban és az amerikai hegedűs-brácsás, Mat Maneri számára, amint az legújabb második duóalbumuk, a Transylvanian Dance-en (ECM, 2024) hallható.
Ban és Maneri új inspirációt találnak, amikor Bartók Béla nyomába erednek, és újra felfedezik azt a népzenét, amely a 20. század elején a nagy magyar zeneszerző fantáziáját megmozgatta, aki megannyi erdélyi darabot gyűjtött össze és jegyzett le. „Duónk számára ezek a dalok ’dallamanyag-forrássá és ugródeszkává’ váltak olyan átiratokhoz, amelyek megőrzik az eredeti szellemiséget, ugyanakkor lehetővé teszik számunkra, hogy improvizáljunk és belevigyük saját világunkat. Ha mélyebbre ásunk az eredeti anyagban, új távlatok nyílnak meg előttünk. Ezek a népdalok sok mindent megtanítanak nekünk.” (Steve Lake, Transylvanian Folk Songs album borítóján található jegyzet)
2022-ben, Temesváron, a *Retracing Bartók projekt keretében élőben rögzítették Bartok Béla erdélyi népdalainak radikális átdolgozásának koncertjét, amelyet a zongorista Lucian Ban és a brácsás Mat Maneri a legendás angol fúvós John Surmannal készítettek közösen. A trió Transylvanian Folk Songs (Sunnyside, 2020) c. albumának koncertje 2023-ban volt látható Budapesten a Magyar Zene Házában.
* A "Retracing Bartók" egy többéves, multidiszciplináris kulturális projekt volt, amely a 2023-as Temesvár Európa Kulturális Fővárosa program részeként valósult meg. A projekt célja az volt, hogy Bartók Béla bánáti és erdélyi népdalgyűjtéseit a kortárs kultúra és művészet eszközeivel, különösen a jazz zene felhasználásával, újraértelmezze és bemutassa a nagyközönségnek.
Az előadókról:
Lucian Ban (1969) – román-amerikai jazz-zongorista és zeneszerző egy kis faluban nőtt fel Erdélyben, azon a vidéken, ahol Bartók a legkiterjedtebb kutatásait végezte és népdalokat gyűjtött. A Bukaresti Zeneakadémián (1992-1995) tanult zeneszerzést, ezt követően 1995-ben megalapította a Jazz Unit nevű zenekarát, amely két albumot jelentetett meg a romániai Green Records kiadónál. Improvizációs stílusát olyan román modern klasszikus zeneszerzők alakították, mint Aurel Stroe, Anatol Vieru és George Enescu.
Lucian Ban a modern kamara-jazz stílusideálját képviseli. Az erdélyi népzenét a kezdetektől előszeretettel használja klasszikus zenét és jazzt keresztező munkáiban, amelyekben az improvizáció is kulcsszereplő. A jazz hatása az Egyesült Államokba juttatta, 1999 New Yorkba költözött. Zenekaraiban számos New York-i kiváló zenész játszott. Az Enescu Re-Imagined című albumával, amely a nagy román zeneszerző zenéjét ünnepli, többszörösen elnyerte az Év Legjobb Albuma díját. 2009-től dolgozik Mat Maneri amerikai hegedűművésszel. 2020-ban elkészítették az európai jazz egyik kulcsfigurájával, John Surmannal a Bartók Béla erdélyi felvételeit újragondoló Transylvanian Folk Songs – The Bartók Béla Field Recordings lemezüket, amely jelentős nemzetközi figyelmet és számos elismerést kapott. 2023-ban Ban és Maneri a Sunnyside Records kiadónál megjelentették az Oedipe Redux című albumot, amelyen George Enescu Oedipe című operájának radikális feldolgozása nemzetközi hírű kortárs jazz- és improvizációs zenészek együttműködésével hallható. 2024-ben a Sunnyside Records kiadta a Blutopia című albumot, amely a baritonszaxofonos Alex Harding és Lucian Ban közös kvintettje, Mat Maneri, Brandon Lewis és a tubamester Bob Stewart közreműködésével készült.
Lucian Ban első zongora szólóalbuma a „Ways of Disappearing” 2022-ben jelent meg, amely eredeti kompozíciók és hipnotizáló improvizációk gyűjteménye, és amelyről a The Wall Street Journal, a Downbeat és a New York City Jazz Record is dicsérő kritikákat jelentetett meg. Zenekarvezetőként húsz albumot vett fel olyan jelentős kiadóknak, mint a Sunnyside, az ECM, a Jazzaway.
www.lucianban.com
Mat Maneri (1969) – amerikai zeneszerző, hegedűs és brácsás; Joe Maneri szaxofonos és klarinétos fia, Brooklyn született. Öt éves korában kezdett hegedülni, de miután 1998-ban a badenweileri ECM fesztiválon egy jam sessionre kölcsönkért egy brácsát, ez lett a kedvenc hangszere. Fiatal zenészként Maneri-t gyermekkora hangzásvilága befolyásolta. Édesapja, Joe Maneri a New England Conservatory tanára volt, és gyakran látogatták őket kollégái Ran Blake és Gunther Schuller. Maneri munkásságára – a jazz főbb irányzatai mellett – jelentős hatással volt a barokk zene: a második bécsi iskola (Schoenberg, Berg és Webern), valamint az amerikai modernista zeneszerző Elliott Carter.
Mat Maneri nemzedékének vezető improvizációs előadója, legegyedibb és legmeggyőzőbb zenésze, aki azonnal felismerhető hangzással és megközelítéssel rendelkezik, amely a jazz és a mikrotonális zene különböző világait folyékony, kifejező módon egyesíti. Az All About Jazz szerint „Mat Maneri megváltoztatta a jazz világának hegedűre és brácsára való rálátását”.
1990-ben társalapítója volt a legendás Joe Maneri Quartetnek, amelyben apjával, Randy Peterson dobossal, valamint Ed Schuller és John Lockwood basszusgitárosokkal együtt zenéltek. A zenekart a kritikusok és zenésztársak széles körben elismerték, és a 20. századi improvizatív zene legfontosabb fejleményei között tartják számon. Azóta a vele együttműködő zenészek hosszú listáján olyan ikonok szerepelnek, mint Cecil Taylor, Paul Bley, Paul Motian és William Parker, Joe Morris, Vijay Iyer, Matthew Shipp, Marilyn Crispell, Joelle Leandre, Kris Davis, Tim Berne és Craig Taborn.
Mat Maneri @ ECM
Mat Maneri Lucian Bannal történő találkozásáról:
„Nos, nem sokat tudtam a zenei átiratokról. Lucian győzött meg róluk igazán. Kicsit ismertem őket, és Bartókot is ismertem valamennyire, de Lucian vett rá az elmélyült kutakodásra. Ahogy elkezdtük egy kicsit jobban megismerni a transzkripciókat – Lucian rengeteget kutatott –, és elkezdtünk emberekkel beszélni róluk, végül hozzáférést kaptunk az összes transzkriptumhoz és viaszhengerszalag-felvételhez, amit ő készített. Csodálatos folyamat volt.”
Kritikarészletek az előadásról:
„A duó egymással tökéletes összehangban van, egy rituálé, amely minden távolságot megszüntet a zenészek és a hallgatók között. Azonnal részese leszel a hangzásnak, és minél jobban magával ragadnak, egyre inkább megkerülhetetlenül jelenik meg Maneri és Ban bölcsessége.”
„Van egyfajta kegyelem, szabad áramlás, mozgás és miszticizmus ebben a varázslatban. Az ember elgondolkodik, mint ahogy W. B. Yeats is tette: hogyan ismerhetjük fel a táncost a táncáról?”
„Ban és Maneri új életre keltik ezt a népzenét, szívhez szóló módon... és Bartók Béla mintegy harmadik félként van jelen.”
„Ez a népzene újraélesztése... az improvizációk, sikolyok és simogatások, álom és valóság párbeszéde.”
„Az összetartozás érzete a zenealkotásban, amely látszólag időtlen, mégis eredendően szabad és nyitott az új értelmezésekre, ez teszi a zenéjüket annyira vonzóvá.”
„Egy különös és hangulatos duó... sem jazz, sem klasszikus, sem etno. Gazdag, varázslatos, átszellemült hangulattal.”
„Különösen sajátos szépségű, ragyogó zene: improvizált zene zongorával és brácsával – zene, amely tereket és időket nyit meg, hogy elmerülhessünk a történelemben és a jelenben.”
A koncert időtartama: 90 perc
Együttműködő partnerek: Tó Wellness Hotel*** Bánk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lucian Ban & Mat Maneri
TRANSYLVANIAN DANCE
Multimedia performance
Date: Saturday, May 2, 2026, 7 p.m.
The concert duration: 90 minutes, without intermission
Based on their acclaimed ECM Records album Transylvanian Dance (ECM, 2024) Romanian pianist Lucian Ban and American violinist Mat Maneri are rethinking through improvisation the 20th century Hungarian composer Béla Bartók’s field recordings of folk songs from Transylvania. In their performance they use video projections that show rare original footages, excerpts from Bartók’s original wax cylinder audio recordings, handwritten manuscripts and photographs taken by Bartók during his field trips. Béla Bartók especialy loved the Transylvanian folk music he found in western Romania. In search of that kind of music soon after he took the road and between 1909 - 1917 transcribed thousands of melodies, recorded hundreds of folk music pieces on wax cylinders and after the expedition he termed the completion of his research into Transylvanian folk music, as “my life’s goal”. A century later two outstanding musicians – violinist Mat Maneri and pianist Lucian Ban – draw new inspiration from the music that caught Bartók’s imagination those days. They present in their special way with a unique duo sound and improvisatory concept the carols, lamentations, love songs, dowry songs and more.
THE PERFORMERS ARE AS FOLLOWS:
Lucian Ban (RO/US) – piano
Mat Maneri (US) – viola
Alin Rotariu (RO) – video design
*English-friendly performance
About Lucian Ban & Mat Maneri
Romanian-born, NYC-based pianist and composer Lucian Ban and American composer, violinist-violist Mat Maneri are renowned for their amalgamations of Transylvanian folk music with improvisation, mixing 20th-century European classical music with jazz, and for their pursuit of a modern chamber jazz ideal. The two musicians first worked together in 2009 in the Enescu Re-Imagined octet that was conceived as a tribute to and a contemporary jazz re-imagination of the works of the great Romanian composer George Enescu. Featuring. The album was recorded live at the 2009 Enescu International Festival in Bucharest and won multiple BEST ALBUM of the YEAR Awards from Jazz Journalists Association and worldwide press coverage. It was followed by concerts in major venues and festivals.
The duo’s first appearance at ECM took place in 2013 when Lucian Ban and Mat Maneri joined up for a concert in the Opera House of Tirgu Mures (Marosvásárhely), Transylvania region, Romania, and recorded their Transylvanian Concert, an album featuring a program of self-penned ballads, blues, hymns and abstract improvisations, intertwinned with the traditions of jazz and European chamber music. The music was, as Jazz Times puts it, “as close as it gets to Goth jazz” and won critical acclaim on both sides of the Atlantic, including several Best Album of the Year awards, and spawning continuous touring ever since.” Their previous musical setting of Béla Bartók’s field recordings by the legendary British reedman JOHN SURMAN resulted in the acclaimed Transylvanian Folk Songs album and was, as JAZZ TIMES put it “as much an act of tribute as it was a transformation”. The album very soon appeared on Billboard charts, European Jazz Media Charts, Balkan World Music Charts, New York City Jazz Record BEST of 2020 and was chosen as an NPR 2020 Jazz Critics Poll album.
Music means always more than just the song proper. Folk music, folk art is a container of our common culture. And even a hundred years later, long after those peasants sang into an Edison phonograph we still partake in this culture, in its beauty and mystery. Improvising on the stage means to include our personal history and our experiences through the audiences we play in front of, and it includes also our collective history.” - Lucian Ban & Mat Maneri, 2025
www.lucianban.com
Mat Maneri @ ECM
Tickets: mettrin.jegy.huMETTRIN shuttle buses transport our guests to and from the venue.
Further information click here