Broadway Jegyiroda
Jegyiroda:
1075 Bp. Károly krt. 21.
Tel: 06 1 780-07-80 Nyitva: H-P: 10-18

Jegyvásárlás

program


Debussy remekművei és a magyar kamarazene gyöngyszemei – Debussy halálának 100. évfordulójára

Debussy remekművei és a magyar kamarazene gyöngyszemei – Debussy halálának 100. évfordulójára

A Claude Debussy halálának 100 éves évfordulójára szervezett hangverseny műsorán a XX. század kamarazenéjének emblematikus alkotásai, a hangszerjáték csúcsát jelentő művei szerepelnek.


 Læs mere

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Søndag, 09. December 2018 19:30

A 2003-ban elhunyt Szabó Csaba munkásságáról Szőllősy András így ír: „Ez a gyémánt kétféle ragyogást sugároz: a korszerűségét és az időtlenségét. S ha majd egyszer, a nem távoli időben képes lesz valaki megírni az erdélyi magyar zenekultúra történetét, Szabó Csaba életművét a legfényesebb lapokra helyezheti el.” Szabó Csaba alkotása, a Rondo concertante: Opus parvuum musicale igazi bravúrdarab, mely a népdal közelségével, egyes hang-rendszerbeli jellemzőivel, aszimmetrikus ritmusaival és főleg sodró lendületével, elementáris hatásával hat a hallgatóra. A művet Kodály Zoltán gordonkára és zongorára írott Szonátája követi.

Befejezésül két Ravel-mű hangzik fel: a hegedűre és zongorára írt rapszodikus Tzigane, majd az emlematikus a-moll Trió. Ravel először egy 1908-ban írt levelében említette, hogy Triót komponál zongorára, hegedűre és csellóra, de a mű csak 1913-ban nyerte el a formáját. Ígéretet tett a francia háborús erőfeszítések támogatására, de először úgy döntött, hogy befejezi a művet. 1914 augusztus elején is folytatta a munkát a kompozíción, majd katonai szolgálatra jelentkezett a Bayonne-i helyőrségen. Szervezete azonban gyenge volt, a magassága és testsúlya a minimális szint alatt volt, ezért nem vették fel a hadseregbe, a katonai kórházban dolgozott rendőrként. A patriotizmus gyakorlásában egész életére károsította egészségét.

A Zongora Trió bemutatója 1915. január 28-án volt a párizsi Salle Gaveau-ban, Alfredo Casella zongoraművész (Párizsban élt olasz zeneszerző, Ravel egyik legközelibb barátja), Gabriele Willaume hegedűművész és Louis Teuillard gordonkaművész közreműködésével a Société Indépendente Társaság koncertjén, de egy háborúban elnyelt országban az esemény kevés figyelmet kapott. Az utókor azóta Ravel egyik tökéletes alkotásaként tartja számon a művet.

A Trió első tétele mely egy baszk népzenéből származó, szabálytalan, de könnyed dallammal indul, feldogozása a hagyományos szonáta formát követi. A zongora által megkezdett és a vonósok által átvett fő téma egy érzéki, szorosan tömörített közeli intervallumú dallam, mely az intenzitás csúcsáig emelkedik, egy gyönyörű téma, mely a hegedű nagy" iránytűjén" keresztül kapja íves vonalát.
A kidolgozás kizárólag a fő témával foglalkozik, és így tökéletesen vezet a visszatérésbe, ahol a fő és a második téma rövidített változatai egyensúlyt, megnyugvást eredményeznek. A fő téma egyik részlete a coda "felett" helyezkedik el.

A második tétel Pantoum néven, a Trió scherzójaként szolgál. A pantun egy malaiziai költői forma. Victor Hugo, Charles Baudelaire és más francia XIX. századi írók egyes műveikben alkalmazták a pantunt, és Ravel ennek a technikának a zseniális analógiáját követi, a scherzo helyére helyezve.

A harmadik tétel egy passacaglia, régi barokk forma, melyben a dallam többször érintetlenül megismétlődik, de különböző ellenpontokkal és harmóniákkal minden egyes újbóli megjelenésnél. Ennek a Passacaille-nak a témája egy zseniális dallam, mely először a zongora mély basszus regiszterében szólal meg,mielőtt más instrumentális területekre vándorolna.

A Finálé egy óriási töltetű zene, melynek lázas, elnyomott érzelmeit pontosan a melodikus és ellentmondásos vonalak tisztasága és a szonáta-rondó forma integritása határozza meg.

Műsor:

Claude Debussy: Images – zongorára – I. kötet
Szabó Csaba: Rondo concertante: Opus parvuum musicale (1961) – hegedűre és zongorára – Kollár Zsuzsa és Szabó Péter átirata
Kodály Zoltán: Szonáta gordonkára és zongorára, Op.4
Maurice Ravel: Tzigane, Op.76
Maurice Ravel: a-moll Trió zongorára, hegedűre és gordonkára, Op.67

Közreműködik:

Virginie Robilliard - hegedű
Szabó Péter - gordonka
Balog József - zongora

Aktuelt


„Hegedűs a háztetőn… valahol mind azok vagyunk. Megpróbálunk egy letisztult dallamot kicsalni, miközben egyensúlyozunk, hogy ne szegjük nyakunkat. Nem könnyű!”

Isten eljön hozzánk, mert nagyon sok mondanivalója van. Megosztja gondolatait az elmúlt néhány tízezer év történéseiről és tapasztalatairól, válaszol az időközben felmerült kérdésekre és bemutatja a projekt fejlesztésének további lépcsőit.

elkafkásodás két részben

PÅ PLAKATEN


A teremtő szellemű Philippe Herreweghe saját alapítású, világhírű műhelyeivel: a Collegium Vocale Gent kórusával és az Orchestre des Champs-Elysées zenekarával…

Az Őrült Nők Ketrece egy olyan hely, ahol mindenki az lehet, aki. Vagy épp az, aki lenni akar. De ha…

Próbák ideje alatt a nézőtér nem látogatható. Előadások idején az épületlátogatás szünetel.

Obs! Indkøbskurvens tidfrist udløber snart!
tilbageværende tid
00:00

enhed(er) i kurven

total:


Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.