A Varietas delectat – A változatosság gyönyörködtet gondolata a zeneművészetben a maga legragyogóbb valóságában érhető tetten.
A művészetben a változatosság általában sokszínűséget, különbözőséget takar. Ugyanakkor a zeneművészet egyik legfontosabb technikája a változatok,
amely az egy témából születő különböző variációk sorozata. A variációk egy alapdallamból indulnak ki, eközben a hallgatókat a változatosság legkülönbözőbbeszközeivel ajándékozzák meg. Így egy dallam virtuóz variációkkal gazdagodhat, de egyes variációk kimondottan lírai, drámai vagy akár tréfás karaktert is ölthetnek.
Hangversenyünkön az elsőként felhangzó mű Bach szólóhegedűre írt Chaconne-ja, amely műfaj önmagában is variáció, egy ismétlődő basszus, illetve harmóniai támasz
fölötti variációk, s amelyet Stokowski pazar módon hangszerelt. Csajkovszkij Mozartianája egy stílusjáték, a szerző egy Mozart-dallamra ír variációkat, természetesen a saját, romantikus nyelvezetével. A harmadik mű Szüts Apor zongoraversenye, amelyben egy mindnyájunk által jól ismert francia gyermekdal, a Pál, Kata, Péter dallamára
ír sziporkázó variáció sorozatot, s amelyben a szerző a karakterizálás minden eszközét kihasználja, legyen szó az önmaga számára írt, szinte eljátszhatatlan zongora szólamról, illetve jól ismert vagy szokatlan karakterekről.