Mendelssohn: Éliás - A Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar koncertje
Amikor 1829-ben, Lipcsében a húszéves Mendelssohn egy zenetörténeti jelentőségű előadáson felébresztette százéves álmából Bach Máté-passióját, ezzel nemcsak a Bach-reneszánszt, de a régizenei mozgalmat is elindította. Indokolt tehát, hogy az ő nagy oratóriumait is historikus tolmácsolásban hallgassuk.
Vashegyi György nemegyszer nyilatkozta, hogy nagyra értékeli Mendelssohn zenéjét, és azt is régóta tapasztalhatjuk, hogy két együttese, az Orfeo Zenekar és a Purcell Kórus élén sokat tesz a zeneszerző műveinek hazai népszerűsítéséért. Utóbbit elsősorban nem a szimfóniák, nyitányok és versenyművek, hanem a vokális kompozíciók igénylik, és e csoporton belül is az egyházzenei művek: motetták, oratóriumok. A karmester nagy súlyt helyez a két monumentális Mendelssohn-oratórium, a Paulus és az Éliás korabeli apparátusú, historikus elveket követő megszólaltatására: újra és újra visszatér e remekművekhez, egyre kiforrottabb koncepcióban tolmácsolva Mendelssohn hitvalló opusait. Az Éliás a két nagy alkotás közül a későbbi és a népszerűbb: az akkor már régóta formálódó darabot 1846-ban mutatták be a Birminghami Fesztiválon, amely egy jótékony megrendeléssel segítette az oratórium megszületését. Az ószövetségi próféta alakját és küzdelmes-konfliktusgazdag sorsát példázatszerűen bemutató mű számos formai jegyében a nagy barokk oratóriumok ihlető hatásáról tanúskodik. Zenéje azonban a romantika első nagy hullámának méltó képviselője, és a műnek sok újszerű vonása is akad - ilyen például a nyitányt megelőző bariton-recitativo. A kompozíció méltó megszólaltatását Vashegyi György és együttesei mellett élvonalbeli magyar és külföldi énekesek közreműködése garantálja.
Frank Wildhorn musicalje és Homonnay Zsolt rendezése a nő örök, csábító szenvedélyességét, a férfi és a nő ösztönös és csillapíthatatlan vonzalmát tárja a közönség elé, 21. századi, extravagáns környezetben.
Van a Bajza utca sarkán egy kis palota. A józsefvárosi Nagytemplom utcai bérházban pedig izgatott a készülődés. Pünkösdi Kató színinövendék a Csókos asszony címszerepét játssza. Ünneplik őt meg eljegyzését Dorozsmay Pista zeneszerzővel. A vőlegény azonban átmulatja az éjszakát, zálogba csapja a jegygyűrűket, és megszökik Rica Macával. A botrányos megcsalatás után érkezik Tarpataky báró, a híres mecénás. Katónak pedig dönteni kell: palota és gazdagság, csillogással kecsegtető siker vagy a szegényes bérházban eltöltött élet boldogságra vágyakozva. Zerkovitz Béla egyik legnépszerűbb, örökzöld, operettje csupa humor, szenvedély, szerelem, színház a békebeli Pestről, amikor olyan slágerek csendülnek fel többek között, mint az Asszonykám, adj egy kis kimenőt, az Éjjel az omnibusz tetején, a Gyere, te nímand, a Mi, muzsikus lelkek, valamint a műfaj és a darab emblematikus dala, a Van a Bajza utca sarkán... kezdetű sláger.
Hogyan kérhetjük számon a Blaha aluljáróban pókember önzetlenségét, vagy egy szamuráj erkölcsi kódexét? Pest vármegyén Völgyzugoly szokásait? Ismerős a helyzet abszurditása? Nem véletlen. A világirodalom egyik legizgalmasabb magányos hőse ihlet minket, egy szélmalmokkal, és a valódi bűnnel szembeszálló szent fantaszta, az igazság groteszk bajnoka. Hogyan reagál a társadalmunk egy alig hetven kilós önjelölt huszárezredre? What would Kinizsi do?