„Szálkák” – Pilinszky 100 / Kurtág 95 / LITERÁRIUM EXTRA
Az esten Stork Natasa és Zsótér Sándor előadásában szólalnak meg Pilinszky szövegei, közöttük pedig Kurtág Pilinszkyhez kötődő darabjai, és a mindkettejük számára alapvető jelentőségű Bach művei Kurtág átiratában.
Nincs aktuális előadás
Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2021. november 29. hétfő, 19:00
„Szálkák” – Pilinszky 100 / Kurtág 95 / LITERÁRIUM EXTRA Kortárs zenei-irodalmi est
Közreműködők: színművész: Stork Natasa, Zsótér Sándor cimbalom: Lukács Miklós hegedű: Osztrosits Éva brácsa: Bársony Péter cselló: Rohmann Ditta klarinét: Szűcs Péter kürt: Benyus János zongora: Csalog Gábor, Kemenes András
Alkotó: Kárpáti Péter rendező
Műsor: Kurtág György: Négy dal Pilinszky János verseire, op. 11 Kurtág György: Szálkák, op. 6c Kurtág György: Jelek, játékok és üzenetek csellóra - Pilinszky János: Gérard de Nerval Kurtág György: Játékok VIII/7 - Verés - veszekedés (négy kézre) Kurtág György: Játékok VIII/9 - Pilinszky János: Keringő (két zongorára) Kurtág György: Játékok VIII/3 - Responsorium (Pilinszky: Egy hófehér kar) Kurtág György: Játékok VIII/6 - Vázlat Pilinszky „Hölderlin”-jéhez (Pozíciógyakorlat) Kurtág György: Bach-átiratok
„Közös bennük a költő és a muzsikus egyívású szűkszavúsága, a borzongató csönd és a velőkig hatoló kiáltás átélni és kisugározni tudása, a halállal való szembenézés mindig vissza-visszatérő élménye” - írta Pilinszkyről és Kurtágról a nemrégiben elhunyt nagyszerű zenetörténész, Kárpáti János. Az esten Stork Natasa és Zsótér Sándor előadásában szólalnak meg Pilinszky szövegei, közöttük pedig Kurtág Pilinszkyhez kötődő darabjai, és a mindkettejük számára alapvető jelentőségű Bach művei Kurtág átiratában.
Kurtág életművében központi szerepet játszanak a vokális művek, de még hangszeres darabjai is olyan lángoló intenzitással küzdenek a kifejezésért, mintha le nem írt szövegek megzenésítései volnának. A koncerten elhangzó Kurtág-műveket nemcsak ez kapcsolja össze, hanem az is, hogy kivétel nélkül Pilinszkyhez kötődnek: bizonyos darabok csak utalnak Pilinszkyre, vagy - miként némelyik Bach-átiratot - Pilinszkynek dedikálta őket Kurtág, más művek azonban közvetlenül is kapcsolódnak a költőhöz. Ilyena Szálkák ciklus cimbalomra, amely Pilinszky azonos című kötete előtt kezdett formálódni, de végleges alakjának címét már a költő inspirálta, s ilyen az eredeti alakjában ritkán hallható négy Pilinszky-dal, szöveg és zene, költő és zeneszerző egyedülálló találkozásának lenyomata.
Roman Polanski hasonló című filmjéből készítette nagy sikerű színpadi rendezését, melyet nemzetközi alkotógárdával állított színre a PS Produkció. Eddig több millió nézőt vonzott szerte a világon a kultikussá vált vámpírparódia. Budapesten, 17 év után tovább folytatódik a különleges, fanyar humorú, látványos, szórakoztató, varázslatos musical sikertörténete.
1958, nyara – Éktelen drága gyémántot hoznak a Minneapolis City Bankba. Egy notórius fegyenc megszökteti magát, hogy lecsapjon a kőre, közben beszáll mellé a kretén haverja, a szélhámos csaja, meg egy... karbantartó. Elcserélt személyazonosságok, titkolt tervek, szerelmi háromszögek, és egy város, ahol lassan a díszpolgár is gengszter. Ludwig herceg gyémántja pedig csak arra vár, hogy valaki, végre, lopja már el.
A történet két szélhámosról szól: Lawrence úriember, akiről könnyen elhisszük, hogy nemesi sarj, egy száműzött uralkodó; Freddy Benson azonban kisstílű. Meséjében szegény, beteg nagymamájának gyűjt könyöradományokat. Kettejük barátsága akkor kezdődik, amikor kiderül, hogy mindketten a Riviérán kívánnak turistákat kifosztani, és rájönnek, hogy szövetkezve könnyebb. A Steve Martin és Michael Caine játékával fémjelzett film nem véletlenül ihlette meg a „színházcsinálókat”. A fordulatokban gazdag és rendkívül humoros történet kiváló zenével fűszerezve robbant be a Broadwayre, útját azóta is töretlen nevetésorkán, tapsvihar és díjeső övezi.